Sidste tilpasning før rensning of montering af kedelbånd er ændring af sidevinduer på FFJ 38.

Trix-modellen, som er udgangspunktet for min model af FFJ 38, har vinduesåbninger med lodrette sider uden afrunding forneden, øverste kant er vandret og hjørnerne øverst er afrundede.  FFJ 38 var født med en bredere vinduesåbning, end der er på forbilledet for Trix-modellen, alle fire hjørner var afrundede og øverste kant var krum.

De nye vindueshuller til min model af FFJ 38 tager form
Det udfræsede leje til mere korrekte vinduesåbninger testes

På et tidspunkt reducerede man vinduesåbningerne på FFJ 38, ved at sætte tre plader på indersiden af hver vinduesåbning, så de blev smallere og en smule lavere.  Jeg ved faktisk ikke, om afdækningen var lavet med metalplade eller træ, men det ville være nærliggende, blot at svejse metalplade på, da kabinen jo er lavet af metal.  Afdækningen resulterede i, at åbningerne nu blev rektangulære, men forstærkningen rundt langs kanten af den oprindelige åbning blev bevaret.  Der blev også tilføjet et gardin, som kunne trækkes for, og på ydersiden blev der - i toppen af åbningerne - monteret et stykke lærred, der kunne dække for sol og regn.  Når lærredet ikke var i brug, blev det rullet op og fastgjort foroven.

For at udseendet på min model af FFJ 38 kan komme så tæt på forbilledet som muligt, synes jeg, at det er vigtigt at få detaljen med de reducerede vinduesåbninger med.

Jeg har lavet ændringen ved at tilpasse et stykke polystyren i min CNC-fræser.  Derfor fræsede jeg et leje til de nye sider, ved at fjerne ca. 0,6mm materiale væk omkring de eksisterende vinduesåbninger.

Målfast tegning af nye sidevinduer til min model af FFJ 38
Skitse aftegnet fra Henschel & Sohn's originaltegninger med mål omregnet til skala 1:87

For at lave tilpasningen, har jeg først allieret mig med en kopi af originaltegningen til FFJ 38.  Her lavede jeg en aftegning på papir direkte fra min PC-skærm, og med en skydelære blev målene påført.  Med lidt matematiske øvelser blev målene skaleret til 1:87, og tegningen lavet i QCAD.  Herfra blev vektorerne overført til Cut2D, og toolpaths blev defineret, så G-koden til min CNC-fræser kunne genereres.

De nye sider blev limet på plads med Tamiya Extra Thin Cement, og sprækkerne mellem de nye og eksisterende sider spartlet ud med Plasto fra Revell.  Plasto er desværre lidt træls at arbejde med, for det størkner for hurtigt - men jeg blandede lidt fortynder i, så den blev en anelse mere flydende, nemmere at bearbejde og var lidt længere om at hærde...  Efter hærdning sleb jeg overgangene med korn-1200, og processen blev gentaget, indtil overgangene ikke længere var synlige.  Billedet helt øverst er taget under arbejdet med spartling og mellemslibning - overgange og overflader omkring vinduerne er stadig noget grove, som det nok ses.

Med de korrekte vinduesåbninger er min model af FFJ 38 nu lidt tættere på at blive klar til at rensning, inden montering af kedelbånd, grunding og lakering.

For nylig opdagede jeg dog, at der stadig mangler en enkelt lille detalje på kedlen lige foran afdækning til sikkerhedsventilen - den er simpel a lave, så den skal også med.  Desuden mangler jeg fabriksplader på kabinens sider - de er på vej fra leverandøren i form af ætsede skilte.  Når de ankommer, vil de blive filet så tynde som muligt og monteret med cyano.