Min model af FFJ Em 37

 

Patinering af FFJ Em 37
Ved Aalborg Privatbaner var man meget flittige til at vedligeholde sit materiel, og både maskiner og vogne blev rengjort med jævne mellemrum.  Eneste undtagelse var måske tørvevogne, der var udtjente vogne, som fik en ekstra tur i karrusellen, når der skulle transporteres tørv.  Det var en hård tjans, så de vogne kom hurtigt til at se ramponerede ud.

FFJ Em 37 var ikke en af dem, så den blev der passet godt på, og derfor skal en patinering af modellen heller ikke overdrives.  For mig handler det derfor om, at det skal kunne ses, at den var i drift, men var i god stand.

Som noget nyt, har jeg valgt at patinere med pulver fremfor airbrush.  Derfor har jeg købt nogle forskellige pulvere hos H0fine.com, og til min model har jeg brugt farverne #654 Bw-Schmutz og #653 Bremsstaub.   Bw-Schmutz er en mørk brun farve, som jeg har brugt til at tone hele modellen ned, så den ikke er så kraftig rød.  Pulveret er brugt meget sparsomt, men nogle områder - især det nederste 1-1½ bræt på overdelen - har fået en smule ekstra.  Bremsstaub er en lys brun sandfarve, som er givet på undervognen og akselgaflerne samt på det nederste 1-½ bræt på overdelen.

Efter patineringen er overdelen forsynet med de sidste detaljer: puffer og trækkroge - og undervognen har fået monteret akselgafler, der blev patineret for sig (undervognen mangler bremseudstyr, og overdelen mangler trin, men det vil der blive rådet bod på engang i fremtiden).  Derefter forseglede jeg pulveret med en Ultra-matt Lucky Varnish, som er en meget mat klarlak fra Ammo by Mig Jimenez.   Jeg har gennem tiden brugt forskellige klare lakker med svingende resultater, men denne her slår alt andet, jeg har prøvet.   Når man lægger den afsluttende klarlak på en patineret model af en godsvogn eller lignende, vil man gerne opnå så mat en overflade som muligt - anderledes er det med skinnebusser og visse personvogne, som ofte skal være blanke eller halvblanke for at ligne forbilledet.  

Ruder til FFJ Em 37
Det var så her, jeg gerne ville fortælle om min succes med at bruge ægte glas til ruderne i modellen.  Jeg ville gerne opnå den helt rigtige refleksion i ruderne, så jeg har investeret lidt i de tynde glasskiver, som man bruger til mikroskoper, og jeg har købt en glasskærer.  Men at skære glas i så små dimensioner, viste sig at være en større udfordring, så jeg har droppet idéen.  Det er muligt, at jeg vil kunne mestre kunsten ved at prøve fire-fem hundrede gange, men det er ikke besværet værd:  Ruderne til modellen af FFJ Em 37 bliver lavet på den gammeldags måde med klar plast - og så håber jeg, at glasset kan bruges til stationsbygningen.

Når ruderne er skåret ud, påfører jeg en ganske lille smule Humbrol ClearFix rundt på kanten af ruderne - jeg påfører det med en tandstik, der er spidset med en skalpel, så der kan tilføres så lille en mængde ClearFix som muligt.  Når det påføres på kanten, vil en lille smule af det bevæge sig ind på fladen, og det er det, der vil få ruden til at hæfte sig til overdelen.  Ruden lægges nu forsigtigt på plads med en pincet - og her betaler det sig at være omhyggelig, for man får det bedste resultat, når ruden sidder rigtigt i første forsøg.  Til sidst trykkes ruden let med pincetten rundt langs kanten, mens jeg forsøger ikke at berøre ClearFix'en.

Opvejning
Traditionen i Fremo foreskriver, at vognene opvejes - det mindsker risikoen for afsporing af lange tog i sporskifter og kurver, og så bevirker det, at en enkeltstående vogn nemmere lader sig koble på en vognstamme fremfor at blive skubbet væk.  Jeg har købt nogle afbalanceringsklodser i THansen, som jeg vil bruge til opvejning af vognen.  Mine beregninger viser, at den skal veje 58,5g - og da den vejer 21g, skal jeg øge dens vægt med 37,5g.  Men da en totalvægt på knap 60g føles lidt i overkanten, når man løfter på vognen, så nøjes jeg med at opveje med 30g.

Afbalanceringsklodserne vejer 5g hver, de er blanke i overfladen og sidder på et fleksibelt, selvklæbende bånd.  Det selvklæbende bånd gør dem nemme at montere, så jeg klæber to lag à tre stk på vognens gulv.  Den blanke overflade malede jeg med en grå primer, Vallejo 71.097 Gray Primer, og derefter fik den to lag Vallejo 71.026 US Brown og til sidst forseglede jeg med Ultra-Matt Lucky Varnish.   US Brown er en lys brun, som godt kan illudere trækasser eller kufferter - hvis det skulle lykkes nogen at få øje på dem gennem vinduerne.

Du kan i øvrigt læse mere om opvejning af vogne, og hvordan beregningerne foretages, i artiklen Opvejning af vogne.

Montering af tagpap
Sidste arbejdsgang i denne omgang bliver montering og indfarvning af tagpap.  Hertil bruger jeg Micropore tape, som jeg skærer i 6mm brede strimler med en skalpel - de 6mm svarer til 50cm i virkeligheden, som ser ud til at være omtrent den bredde, der blev brugt på forbilledet.  På billeder af  den virkelige vogn kan jeg også se, at tagpapbanerne er monteret på langs af taget.

Modellen af FFJ Em 37 med ruder monteret og malet tagpap af MicroPore-tape
Her er min model af FFJ Em 37 med ruder monteret og malet tagpap af MicroPore-tape.  Kun den afsluttende patinering af taget og montering af hjul mangler.

Mine strimler af Micropore-tape monterer jeg fra tagets ydre kanter og ind mod midten med ca. ½mm overlap - lidt mere på de to midterste.  Jeg starter fra hver side af taget og slutter på midten, så de forskellige overlap vender rigtigt - i virkeligheden skulle regnvand jo gerne kunne løbe af taget uden at blive bremset af en kant, hvor næste bane tagpap starter.  Jeg bukker ikke strimlerne ned over tagkanten, som man gjorde på forbilledet.  Grunden er, at jeg gerne vil undgå, at tapen slipper kanten, for der er ikke så meget at hænge fast i - i stedet maler jeg kanten, så det ser ud som om tagpappet er bukket ned over anten.  Når strimlerne er på plads, skæres det overskydende væk.

Jeg vil gerne have taget til at se ud, som om det har været bleget af solen efter nogen tids brug.  Derfor vælger jeg at indfarve det med en lys grå farve som basis, og giver det derfor tre lag Vallejo 71.050 Light Grey, før jeg patinerer det for at give lidt liv til overfladen.  Til patinering bruger jeg igen pigmentpulver fra H0fine.com: #654 Bw-Schmutz, #653 Bremsstaub og #657 Verwitterung Schmutz, hvor den sidste også bruges på den vandrette del af vandnæserne, der sidder over skydedørene.  Verwitterung Schmutz er perfekt til at give en overflade, der virker falmet.

Efter patinering af tagpappet, forsegler jeg det med et lag Ultra-Matt Lucky Varnish.

Nu er modellen af FFJ Em 37 så tilpas klar, at den vil kunne bruges på næste træf, som står lige for døren og afholdes i Givskud.   Jeg glæder mig til at se modellen i drift, men det bliver også spændende at se, om koblingerne kan holde til belastningen.  Koblingerne er limet ind i gavlen, men der er ikke meget at hæfte på, så jeg vil ikke blive overrasket, hvis den mister en af koblingerne.  Der er ikke så meget at gøre ved det lige nu, men skulle det blive et problem, så må jeg finde en bedre løsning inden efteråret, hvor jeg igen skal til Givskud.