Korrekte puffere er monteret på pufferplankerne

 

Denne uge er jeg kommet et skridt videre med min model af FFJ 38, hvor jeg har forberedt kedlen til montering af detaljer, og skiftet puffere på pufferplankerne.

Kedlen til min model af FFJ 38 uden originale detaljer
Kedlen uden originale detaljer og udspartlede huller.

På billedet til højre ses kedlen uden de originale detaljer som domer, skorsten og kedelbånd.  Foruden fjernelse af alle originale detaljer, har jeg spartlet alle huller ud, så jeg har en "ren" kedel at arbejde videre med.  Ingen af de originale detaljer havde et korrekt udseende, og var heller ikke placeret korrekt i forhold til mit forbillede.  Derfor skulle de fjernes og erstattes af korrekte detaljer.

Egentlig var det planen at forsyne domer, skorsten osv. med en messingstang, som kunne føres ned i et hul i kedlen.  Det ville give en mere holdbar samling, men de tilhørende huller i kedlen endte med at blive for unøjagtige, og kunne derfor ikke give den støtte, som jeg var ude efter.  Derfor blev hullerne spartlet ud, som det ses på billedet, og så må limen yde tilstrækkelig vedhæftning uden hjælp fra en messingstang - men det kommer den nok også til.

Næste opgave på kedlen er at montere et langsgående gelænder på begge sider af kedlens øverste del.  Jeg har forsøgt at bore hullerne i kedlen med håndkraft, men boret er kun 0,7mm og kedlens metal er forholdsvis hårdt, så det opgav jeg hurtigt.  I stedet bliver hullerne boret med en søjleboremaskine, som jeg låner af et Fremo-medlem i vort lokale stambord.  På forbilledet kunne gelænderet  bruges af personalet, når de bevægede sig rundt på fodpladen for at servicere maskinen, fylde sand i sanddomen, vand i vandtanken eller kul i kulkassen.

En pufferplanke forberedes til montering af nye puffere
En pufferplanke forberedes til montering af nye puffere.  Lejet til venstre i billedet er klar, mens det i højre side blot er påbegyndt.

Mens jeg venter på en søjleboremaskine blev kedlen sat til side.  I stedet kastede jeg mig over plastdelen, der udgør fodpladen med pufferplanker, værktøjskasser mv.  Her fjernede jeg de originale puffere, som er ret bastante i forhold til de fire-slidsede, åbne kurvepuffere, der sad på FFJ 38.  I stedet har jeg monteret nogle mere vellignende puffere på modellen - de er fra Dekas og er fjedrende.

De originale puffere blev fjernet med min skinneafkorter, som sagtens kan kappe plast over uden at tage skade.  De originale puffere blev kappet af så tæt ved fæstet om muligt.  Herefter borede jeg et Ø2,0mm hul midt i hver pufferplade, så de nye puffere vil komme til at sidde nøjagtig samme sted som de originale.  Herefter fjernede jeg overflødigt plast og nitter, så den pufferplade, der er med i støbningen på Dekas puffere, kunne ligge an mod den originale, når de nye puffere trykkes på plads i hullet.  Når man ser billederne i forstørrelse, skæmmer de originale pufferplader udseendet en del - men det ses ikke meget på modellen.  Den slags har det med at nage mig i længden, så jeg vil snarest muligt ofre et par timer på opgaven med at fjerne de originale pufferplader helt, så man kan være modellen bekendt.

På billedet til højre ses stadig de imiterede håndbøjler under pufferne.  De vil også blive fjernet og erstattet af bøjler i metal, som vil give et mere realistisk udseende, og være mere robuste.  Senere vil der også skulle laves og monteres trin under værktøjskasserne, men mere om det i et senere blog-indlæg.