Under Fremotræffet i Givskud 2018 kunne man se fremskridt på flere fronter - bla. Frøstrup og flere landskabsmoduler på privatbanen, der bød på mere landskab og flere detaljer end på træffet i Landerupgård i februar. Men de to vigtigste nyheder blev præsenteret af Mikkel Møller Nielsen med fire moduler, som udgjorde en utrolig flot 90 graders enkeltsporet kurve på DSB-strækningen, og Andreas Lenz, der præsenterede sin fantastisk flotte færge, S/S Danmark, der er håndbygget helt fra bunden.
Træffets tidsperiode var lagt fra 1965 til 1970, så vi der brænder for privatbanen havde det lidt blandet, eftersom de fleste privatbaner blev nedlagt i 1968-69. Løsningen blev, at sidste ordinære tog på privatbanen blev kørt i sidste køreplan lørdag aften. Et skinnebustog med to skinnebusser og tre bivogne blev sat sammen, så der blev plads nok til de mange borgere, som gerne ville køre med en sidste gang, inden banen blev nedlagt. Her benyttede det ledende personale på stationerne og prominente lokalpolitikere samt andre spidser i lokalområdet lejligheden til at holde taler på stationerne og takke for banens bidrag til lokalsamfundene op gennem årene. Der blev uddelt en spids eller to samt kokostoppe eller snøfler til de fremmødte, så der blev taget ordentlig afsked med banen. Om søndagen blev der indsat et særtog i form af et udflugtstog med DJK-medlemmer, så alle personvogne blev fundet frem og spændt for en F-maskine, der fik hjælp af en Frichs Firkant. Senere på eftermiddagen afgik et særtog mere fra Hirtshavn, der havde til opgave at opsamle inventar, bænke og godsvogne på de forskellige stationer, inden strækningen blev endelig nedlagt. Derfor florerer der nu billeder og videoer på internettet med nogle usædvanlig lange privatbanetog....
Se evt. også Hans Ole Petersens videoklip og Torben Muncks videoer fra træffet på Youtube