Patineret model af FFJ Q 379 på Fremo-modul med hede


Her skal det handle om FFJ Q 379 og hvordan jeg har omlitreret og patineret en Hobbytrade-vogn for at lave den i model.  Vognen blev bygget af Randersfabrikken Scandia i 1914 på ordre fra DSB. I 1965 købte Aalborg Privatbaner nogle brugte vogne af DSB - bla. DSB QE 34535, der blev til FFJ Q 379. Vognen kørte hos Aalborg Privatbaner frem til lukningen, og blev aldrig ommalet.  De udrangerede vogne fik desuden tilføjet markeringen "Kun lokale transporter", hvilket betød, at de ikke måtte forlade Aalborg Privatbaners skinnenet.

Litrering på min model af FFJ Q 379
Litreringen på min model af FFJ Q 379

Jeg fik som det første lavet litreringerne, og de områder på vognen, hvor de skulle monteres, blev lakeret med blank lak for at undgå "silvering".  Lakken er med vilje en afvigende brun nuance for at eftergøre udseendet på virkelighedens vogn.  Efter montering af litreringerne blev de lakeret over med mat klarlak for at beskytte dem.  Udover de obligatoriske felter malede jeg også nogle enkelte andre brædder for at give indtryk af, at de er blevet udskiftet - også det har afsæt i virkeligheden.

For at modellen skal ligne forbilledet lidt bedre, har jeg fjernet et par af de originale håndbøjler.  Derefter har jeg bøjet nogle nye af 0,2mm pianotråd og monteret dem på de korrekte steder - de nye er desuden længere end modellens oprindelige bøjler.  Derefter har jeg malet gulvet på bremseplatformen, så det kommer til at se mere ud som om det er lavet af træ.

Jeg vil gerne af med det plastic-agtige look, som en ny model typisk har, så det er nødvendigt at patinere den.  Første skridt er at give modellen en "wash" for at fremhæve brædderiller, døråbninger mv. som jeg påfører et fag ad gangen.  Med en lille pensel påfører jeg wash'en med rund hånd, lader det tørre 10-15 sekunder, og så bevæger jeg en bred, blød pensel lodret ned over faget for at fjerne overskydende wash.  Når hele vognen har fået et lag, gentager jeg processen, til jeg er tilfreds med resultatet - typisk giver jeg en vogn tre lag.

Min model af FFJ Q 379 inden tilsmudsning
Min omlitrerede model af FFJ Q 379 med nye håndbøjler, malet gulv på bremseplatformen og enkelte brædder i afvigende brun.  Nu mangler blot den afsluttende tilsmudsning.

Næste skridt er at tilføje et overordnet smudsigt udtryk.  Her bruger jeg min airbrush til at lægge et meget tyndt lagt i samme farve som min wash - både vognkasse og undervogn får en tur.  Taget bliver også behandlet, og her giver jeg et lidt tykkere lag på midten fra den ene ende til den anden, for at indikere, at der er afsat sod fra lokomotivernes skorsten/udstødningsrør.  Herefter er turen kommet til det lag af bremsestøv og rust, som typisk er at finde nederst på en vogn i drift.  Her bruger jeg en rustfarve iblandet en lille smule sortbrun, som også påføres med airbrush.  Samme rustfarve giver jeg hjulene, som i forvejen er blevet affedtet i et ultralydsbad med varmt vand tilsat sulfo.

Som afslutning påføres et lag mat klarlak til at forsegle vognen og hjulene, så overfladen er beskyttet, når vognen bliver berørt under et træf.

Øverst er det færdige resultat parkeret på et af mine moduler.  Som man kan se har jeg udskiftet hjulene til nogle med lavere flange - tæt på RP25.  Desværre har jeg ikke RP25 stjernehjul, så jeg nøjes indtil videre med pladehjul.  Det er godt nok ikke forbilledligt, men det er et bedre kompromis end de originale stjernehjul med alt for høj flange.

Afslutningsvis er her et foto af forbilledet for min model, hvor man kan ane den afvigende farve på brædderne, hvor litreringen sidder.  I modsatte ende af vognen kan man se, at et par af brædderne også er blevet malet i afvigende farver - et par stykker er mørkere og et er lysere end resten af vognen.  Endelig er der en del tydelige slidmærker efter de låsepaler til udluftningslemmene, som ofte fik lov at hænge løst under transporten.  Jeg har forsøgt at gengive slidmærkerne, men var ikke tilfreds med resultatet, så idéen blev opgivet - jeg har dog en anden metode i tankerne, som jeg forventer mig mere af, men mere om det i en fremtidig artikel.

Foto af FFJ Q 379 taget af Ulf Holtrup
Forbilledet for min model, FFJ Q 379, fotograferet af Ulf Holtrup.

Farveblandinger
Wash
  1 del H462 "Schwarzbraun" fra Gunze
  15 dele fortynder til acrylmaling
 

Smuds
  1 del H462 "Schwarzbraun" fra Gunze
  5 dele 70.520 "Matt Varnish" fra Vallejo
  6 dele fortynder til acrylmaling
 

Rust
  5 dele 71.080 "Rust" fra Vallejo
  6 dele 70.520 "Matt Varnish" fra Vallejo
  1 del H462 "Schwarzbraun" fra Gunze
  12 dele fortynder til acrylmaling