Lakering af FFJ Em 37 - valg af farve
Som beskrevet i mit blogindlæg fra maj om bygning af min model af FFJ Em 37, så var jeg ikke tilfreds med den farve, som jeg fik pejlet mig frem til ud fra et foto.
Valget af den rigtige farve til en model kan være svært, fordi der er mange faktorer, der spiller ind: farvebilleder af forbilledet kan være svære at skaffe, solen vil have falmet vognen og støv på en beskidt vogn gør også sit, forskellige vejrforhold har indvirkning på hvordan farven tager sig ud på et billede, den film der blev brugt kan have indvirkning, digitalisering af et billede vil påvirke farverne og den computerskærm som man ser billedet på vil i den grad også have indvirkning. Skrives billedet ud, vil printeren også påvirke farverne.
Ved valg af farve til min model forsøgte jeg at gengive en farve fra et udskrevet billede, og resultatet blev en helt igennem fantastisk orange - det var bare ikke lige det, jeg var ude efter. Adgangen til pålidelige farvebilleder af vognen er ret begrænset - det virker som om de fleste farvebilleder er taget nogle år efter vognen var i drift, og derfor kan man ikke være sikker på, at farven er den originale. Jeg har ledt bredt og gravet dybt for at finde farvebilleder, og jeg har studeret videomateriale. Resultatet har givet flere spørgsmål end svar, for farven er alt fra orangebrun til rød. Det kan ikke udelukkes, at vognen på et tidspunkt har været samme brune nuance som nogle af de andre pakvogne, men det har været svært at få bevis for i det materiale, jeg har haft adgang til.
Det endelige valg faldt på samme røde farve, som f.eks. DAE- og DCE-vognene havde, for i en artikel "Vi bygger Bette Claus" af Ole Brandstrup i Modelbane Nyt 1955/9 stod der, at "Vognkassen har den karakteristiske lysrøde privatbanefarve, mens undervognen er sort".
Jeg fik blandet en "lysrød privatbanefarve" med 6 dele 70.909 "Vermillion" og 1 del "71.050 Light Grey" fra Vallejo, og vognen fik en tur mere med airbrushen.
Opmaling af detaljer
Næste skridt efter den røde grundfarve, var at opmale detaljer som håndbøjler, håndtag og skruebremse i sort. Der er lignende detaljer på vognen, som på museumsudgaverne også er malet sort, men på sort-hvide billeder af forbilledet, kan man ikke se nogen nuanceforskel mellem vognkassens farve og de detaljer, så jeg blev enig med mig selv om, at de detaljer forbliver røde. Det drejer sig om pufferplanke, overgangspladen i den ene ende, bøjler og beslag på skydedørene mv.
Montering af dekaler
For snart længe siden fik jeg fremstillet dekaler til min model - den proces har jeg tidligere skrevet om i artiklen Dekaler. Hvordan modellens overflade forberedes til påsætning af dekaler, og hvordan de sættes på og forsegles, kan du læse om i afsnittene Overfladebehandling og Påsætning og efterbehandling i artiklen om omlitreringen af en OHJ-skinnebus til FFJ Sm 15.
Efter påsætning af dekalerne havde jeg lidt udfordringer, da dekalerne med "FFJ Em 37" sidder hen over et bræddemellemrum. Det lykkes i første omgang kun dårligt at få dekalet blødgjort nok til, at det ville udfylde rillen - jeg forsøgte endda at afhjælpe problemet ved at skære dekalet over i rillen, men kanterne på dekalet ville stadig ikke bukke sig omkring kanten på brædderillen. Hvis ikke det kommer ned i rillen, vil resultatet være silvering i bræddemellemrummet, så der måtte findes en løsning - og det hjalp ikke med gentagne forsøg med at opløse dekalet med Microset SOL.
Søgning på nettet gav ikke det store, så hvad gør en klog mands søn så? Jeg prøvede at presse dekalet ned i mellemrummet med en tilpasset tandstik, men dekalet vippede bare op igen efter et øjeblik. Derefter klippede jeg nogle korte stumper fosforbroncetråd i Ø0,2mm, som jeg kunne lægge ned i bræddemellemrummet til at holde dekalet i pres. Efter at have penslet en portion Microset SOL på dekalet i bræddemellemrummet, lagde jeg en stump tråd ned oven i mellemrummet, pressede det lidt ned, og lod det ligge, indtil det påførte Microset SOL var fordampet og havde gjort sin gavn. Herefter blev dekalet forseglet med transparent, mat lak - det samme gjorde jeg ved de dekaler, der udgør hjørnemarkeringerne. Tricket med tråden virkede efter hensigten, så nu sidder dekalerne som de skal.
Efter forseglingen af dekalerne er tørt, skal hele modellen have en tur med transparent, mat lak. Derefter er den klar til patinering, samt montering og indfarvning af micropore-tape på taget plus rudeglas. Men mere om det i senere blogindlæg...
Mulige forbedringer
Det kan ikke undgås, at man falder over noget, der kan forbedres undervejs, når man arbejder på en model - på den måde er modelbygning vel ikke meget anderledes end så meget andet.
Ved påsætning af dekaler kunne jeg se, at teksten på mine dekaler med teksten "FFJ Em 37" er en anelse for høj i forhold til forbilledet. Det er ikke så slemt, som det kunne være, men fejlen er rettet, så dekaler til fremtidige Bette Claus-vogne bliver mere tro mod forbilledet.
Det kan også overvejes, om man skulle fjerne de to nitter bag håndbøjlerne i hver ende af modellen, så dekalerne med hjørnemarkeringer er nemmere at få til at sidde pænt...